Vælg en side

En løsning på P-problemet?

19. marts 2019

Fuld-automatisk underjordisk parkeringsanlæg i København. Foto: Sandra Gonom (arkitekturbilleder.dk, Creative Commons)

Problemerne omkring parkering i bymidterne er et velkendt emne, også i Helsingør.

Senest har Institut for Center-Planlægning, i deres rapport om Helsingør midtby og deailhandlen, peget på problemet som en af svaghederne i forhold til midtbyens videre udvikling.

Sagen med HF & VUC Nordsjælland og deres projekt på Kongevejens Skole, hvor så godt som hele den gamle skole må rives ned for at give plads til parkeringspladser, viser, at problemet også har en meget konkret fysisk konsekvens.

Det vil være et vedvarende problem i midtbyen, at nye parkeringspladser kun kan etableres ved at eksisterende bygninger rives ned, hvis ikke man ser på en anden løsning: At ligge parkeringspladserne ned under jorden!

Denne politik har man indført i en række byer rundt om i Europa og Danmark. Blandt andet i Silkeborg, hvor man simpelthen har etableret en p-kælder direkte under byens torv.

Andre steder har man regler for, at nybyggeri i historiske bykerner skal medfølge underjordisk parkering.

I Helsingør har man ikke politik på området, og den er, så vidt vides, aldrig blevet undersøgt eller debateret.

Der burde være rige muligheder for at etablere en hel række parkeringskældre i og omkring Helsingørs bymidte. For eksempel langs med Trækbanen/I.L. Tvedes Vej.

Ved samtidigt at give tilladelse til at bebygge arealerne ovenpå, kan parkeringsproblemerne måske endda løses uden de store økonomiske bekymringer for kommunen.

Konkret kunne der peges på følgende mulige placeringer for parkeringskældre langs med O1:

  • På hjørnet overfor Kongevejens Skole mellem Herluf Trollesvej og Kongevejen
  • Parkeringspladsen bag Kvickly
  • Ved hjørnet af I.L. Tvedes Vej og Lundegade
  • Ved hjørnet af I.L. Tvedes Vej og Allégade
  • Hjørnet af Kongensgade og Allégade
  • Under den tidligere Strandgade-karré
  • P-pladsen ved Jernbanevej
  • Svingelportområdet

En undersøgelse af de jordbundsmæssige og geologiske forhold, ville kunne kaste lys over mulighederne og åbne for en mulig efterfølgende politisk beslutning på området.

Der findes desuden en række velafprøvede løsninger i form af fuld- og semiautomatiske p-kældre, der gør det nemt og trykt for brugerne at stille deres bil. Sådanne automatiske underjordiske p-anlæg findes allerede i København og i en række andre byer.

Underjordiske p-anlæg kunne være en løsning på både parkeringsproblemerne i midtbyen, samtidigt med at man kunne frigive en mængde grunde til byudvikling og fortætning.

jhs

Relateret indhold…

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Movia mangler over 3 mio. kroner til den lokale busdrift i Helsingør Kommune. Det fremgår af et sparekatalog, som...

Kommentar: Ånden er væk

Kommentar: Ånden er væk

OBS: Dette er et læserbrev, som Stadsmagasinet har modtaget i brevkassen. Holdninger og påstande repræsenterer på...