Arbejdet med en fast HH-forbindelse er nået så langt, at den første egentlige rapport nu foreligger.
Det drejer sig om en opsamling af alle historiske undersøgelser og redegørelser af en fast HH-forbindelse, fra 1960’erne og til i dag.
Et såkaldt “litteraturstudie”, der danner grundlag for det af danske og svenske stat nedsatte Kommissorium for strategisk analyse af fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
I alt opsamler rapporten mere end 70 værk.
Mest interessant – fra et helsingoransk perspektiv – er nok et forslag fra en større rapport i 2010 af COWI og Rambøll, som omhandler en ny underjordisk station i Helsingør Centrum og dens mulige placering og udformning.
En kommende linjeføring af jernbanen under Øresund vil sansynligvis indbære en jernbanetunnel mellem Helsingør og Helsingborgs bymidter, og grundet Øresunds dybde og tunnellens placering, vil den eksisterende station i Helsingør ikke kunne benyttes.
Så Helsingør station, og derved Kystbanen sidste strækning ind mod byen, må følgeligt flyttes ned under jorden.
Selve tunnellen vil – i følge forslaget – starte på Kystbanen ud for Smørhullet (Kong Peders Park) og fortsætte under jorden til Helsingør, og derfra videre under Øresund til Knutpunkten i Helsingborg.
Kommisoriets arbejde skal være færdigt i efteråret 2020.
Når kommisoriets arbejde foreligger, er næste skridt en egentlig forundersøgelse og derpå VVM-undersøgelser (Vurdering af Virkninger for Miljøet).
Næste skridt efter de indledende undersøgelser og strategiske analyserer, er altså Forundersøgelsen og VVM, som skal besluttes af Folketinget. Det kan altså ske allerede i indeværende Folketingsperiode.
Med en forundersøgelse og VVM-undersøgelse, vil der være skabt grundlag for processen frem mod en egentlig anlægslov.
Den danske beslutningsproces for statslige infrastrukturprojekter er således: Indledende undersøgelser og strategiske analyser → Forundersøgelser → VVM-undersøgelser (Vurdering af Virkninger for Miljøet) → Anlægslov → Anlæg.
Litteraturstudiet kan ses HER
Herunder diverse billeder fra rapporterne gennem tiderne: