Vælg en side

Midtbyen får ny visuel identitet

6. december 2019

Kulturhavnen og bykernen får i 2020 en ny sammenhængende designprofil, der skal bruges til skiltning, by-interiør og wayfinding.

Det er Tegnestuen Studio Leh, der har designet vinderforslaget i en konkurrence, som bestyrelsen for Kulturhavn Kronborg i januar indbød til. Studio Leh står blandt andet også bag Hillerøds nye design.

Skiltningen indføres i første omgang på Kulturhavnen, men skal i 2020 udrulles til bykernen også, hvor det er Helsingør Kommunes Byrumsgruppe, der skal står for at gennemføre projektet.

Helsingørs byvåben, et flere hundrede år gammelt symbol for byen, indgår dog ikke i det nye design. Hvilket måske kan undre nogle.

Formålet med hele projektet er at give Kulturhavnen en synlig grafisk identitet, og styrke de besøgendes orientering til og i Kulturhavnen – herunder at skabe bedre sammenhæng mellem bykerne og havn.

Idéen med projektets videre udrulning i selve bykernen er, at erstatte eksisterende informationsskiltning, som fx nordpolskiltene, med en ny type, der sikrer en rød tråd i skiltningen i byen.

På sigt kan fx Elsinore Walk også få et nyt udtryk, der passer bedre ind i byen i farve og materialevalg. Ligesom der også lægges op til at andre skilte kan udskiftes med tiden, for at sikre en en mere sammenhængende visuel identitet i byrummet.

Det er også hensigten, at den nye grafiske identitet kan anvendes i fx byruminventar som bænke, reklamestandere og andet, hvor det passer med kommunens investeringsplan.

Helsingørs egen skrifttype FP Elsinore indgår heller ikke i det nye design til Kulturhavnen og bykernen (skrifttypen benyttes ellers til de nyere gade- og vejskilte i bymidten, som byrådet bekostede for få år siden).

Det er planen at hele projektet skal være færdigt i løbet af 2020.

 

Relateret indhold…

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...