De første danske elektriske lokomotiver, benævnt Litra EA, er nu endegyldigt gået på pension.
Disse ikoniske lokomotiver har således tjent Statsbanerne i over 3 årtier, og historien starter faktisk i Helsingør.
Den første danske elektrificerede strækning, ud over S-banenerne, var nemlig Kystbanen.
Den 20. marts 1986 kørte således det første danske elektriske passagertog sin jomfrutur i regulær drift. Turen gik fra Helsingør Station til Københavns Hovedbanegård.
Elektrificeringen af fjernbanerne var blevet vedtaget ved lov af 23. maj 1979, hvor Folketinget havde besluttet, at DSB’s hovedstrækninger skulle elektrificeres. Godt 7 år senere kunne den første strækning så indvies.
Danmark var, i modsætning til nabolandene, kommet meget senere igang med elektrificeringen, og derfor kunne man vælge et mere moderne strømsystem. Valget faldt derfor på et 25.000 V 50 Hz vekselstrømssystem, da det var det teknisk bedste i tiden, til trods for at både Tyskland og Sverige havde et andet system (15.000 V 16,7 Hz).
Det var lokomotivet EA 3001 “H. C. Ørsted” (opkaldt efter Hans Christian Ørsted, som opdagede elektromagnetismen), der trak åbningstoget fra Helsingør.
I tiden op til indvielsen, havde EA-lokomotiverne dog allerede kørt Kystbanen tynd, som prøve- og testtog med målevogne.
Indvielsen af den elektrificerede Kystbane var en milepæl i dansk jernbanehistorie, som således havde været mange årtier undervejs, og med til festlighederne på Helsingør station, var blandt andet barnebarn til H.C. Ørsted, samt trafikminister Arne Melchior, Helsingørs borgmester Knud Axelsen (formentlig) og andre indbudte honoratiores.
Der blev ved lejligheden uddelt info-materiale om de nye el-lokomotiver og elektrificeringsprojektet. Man kunne desuden få et badge “Første El-tog på Kystbanen” og så var der selvfølgelig kaffe, morgenbrød og basser til alle de nysgerrige fremmødte mennesker på stationen.
Arbejdet med at elektrificere Kystbanen havde pågået i flere år inden indvielsen, og et kuriosum ved arbejdet på Helsingør Station var, at man på grund af pladsmangel, måtte gøre brug af en helikopter, for at kunne få tværbjælkerne til kørestrømmen på plads i den trange banegård. Der var simpelthen ikke plads til kraner.
Litra EA, med de velkendte røde passagevogne, var i mange år herfter en fast del af Kystbanen, indtil de nuværende Øresundstog overtog kystbanedriften, da Øresundsbroen åbnede i sommeren 2000.
Litra EA blev udrangeret i forbindelse med seneste køreplanskifte, og kørte således sin sidste officielle tur på danske skinner den 11. december 2020.
Jernbanemuseet i Odense har fået et enkelt eksemplar af Danmarks første el-lokomotiv til samlingen, resten af EA-flåden er enten allerede solgt (til Bulgarien), er ophugget eller sat til salg.
De erstattes nu af DSB’s helt nye Siemens Vectron lokomotiver Litra EB, som i øvrigt kørte de første testkørsler på netop Kystbanen, mellem Svanemøllen og Helsingør, i efteråret 2020.