Region Skåne vil have en fast HH-forbindelse hurtigst muligt. På et pressemøde i dag onsdag, præsenterede regionen således en yderst ambitiøs plan, hvor byggeriet påbegyndes i 2024/25 og står færdigt i 2030.
Byggeriet skal fianansieres af lån, og derfor vil skatteyderne ikke skulle betale en krone for anlægget, er regionens oplæg.
– Vi tilbyder den svenske stat at blive medejere af en fremtidig fast Helsingborg-Helsingørførbindelse. At Region Skåne går ind som en medfinansierer af byggeriet, og derved også står som medgarant på lånene, som et kompliment til de statslige lånetagere, siger Carl Johan Sonesson (M).
I en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med udmeldingen, peger Region Skåne dog på, at den model som bruges i ejerskab og drift af Øresundsboen, også ville kunne anvendes på en fast HH-forbindelse. Regionen vil gå ind i en sådan model, og blive direkte medejere af forbindelsen.
Region Skånes motivation for at gå aktivt ind i projektet, er, i følge regionsformanden, dels at vise, at HH-forbindelsen er et vigtigt regionalt infrastukturprojekt, men også for at kunne få del i en fremtidig indtjening fra forbindelsen. HH-forbindelsen anses for ét af de mest lønsomme større anlægsprojekter i hele Nordeuropa, og ville efter en kortere årrække have betalt sig ind.
Der regnes med en såkaldt Return Of Investment på omkring 17% i Danmark og Sverige ialt.
Overskudet fra HH-fobindelsen forestille man sig så, at bruge på yderlige investeringer i infrastrukturen omkring Øresund og i Skåne, for eksempel på et senere tidspunkt også en metro mellem København og Malmø, som dog først kan komme på tale efter HH-forbindelsen står færdig, i følge regionsformanden for Skåne.
Formanden og oppositionslederen i Region Skåne, er enige i, at en beslutningn om anlæggelse af forbindelsen (altså en anlægslov i for dansk vedkommende), skal tages i indeværende valgperiode i Region Skåne, altså inden 2022.
I Helsingborg mener borgmester Peter Danielsson, at det også kunne være en mulighed for Helsingborg Kommune, at gå ind som medejere af en fremtidig fast HH-forbindelse.
– Vi har ikke diskuteret spørgsmålet politiskt, men hvis en sådan mulighed skulle åbnes, er jeg sikker på, at Helsingborgs stad vil være med i diskussionerne, siger Peter Danielsson til Helsingborgs Dagblad.
Man venter nu på offentliggørelsen af den strategiske analyse af en fast HH-forbindelse, som udarbejdes af danske Trafikstyrelsen og svenske Trafikvärket, og som skulle være lige på trapperne.
Samtidigt har den svenske stat også bestilt en egen udredning af byggeriet og økonomien i hele projektet, som skulle foreligge samtidigt som den strategiske analyse. Noget der måske kunne sidestilles med en dansk såkaldt forundersøgelse.
Region Skåne vi snarrest indlede forhandlinger med både den danske og den svenske stat, med henblik på, at få realiseret projektets næste faser.
https://www.youtube.com/watch?v=jX-Oufp4U48