Partybutikken i Stjernegade er nedlukket, ligesom en lang række andre butikker i byen, på grund af corona.
Butikken prøver dog at holde julene i gang, blandt andet ved nethandel, og ved at være meget synlige på sociale medier, med opslag, videoer og livestreaming.
Men bare 43 skridt op af Stjernegade, ligger en konkurrent i handlen, som må åbent alt de vil, og fysisk sælge præcist hvad der passer dem. Varehuset Kvickly.
Det mener Partybutikkens ejere Lars og Lykke Uhlmann, ikke helt er i orden.
– De må og kan sælge alt det de vil til for eksempel Fastelavn, fortæller Lars Kirkegaard Uhlmann til Stadsmagasinet.
– Vi har bestilt hjem til Fastelavn for længe siden, og står nu med en butik fyldt med varer til både Fastelavn og Valentinsdag, som begge er den 14. februar.
Men strøgkunder og fysisk salg i butikken, bliver der, imodsætning til Kvickly, intet af.
– Vi lan kun håbe på, at vi får mange online ordre, og at de lokale støtter ved at bestille og betale online, og henter ved vores dør.
– Det er simpelthen ulige konkurrencevilkår.
Et hurtigt kik i Kvicklys non-food afdeling, viser, med al tydelighed, at situationen i Stjernegade og bymidten i øvrigt, på mange måder er et mikrokosmos over situationen i detailhandlen generelt.
I varehuset kan man nemlig købe flere af de varetyper, som flere butikker i gaden og bymidten i øvrigt, ellers normalt også udbyder. Elektronik, tøj og sko, legetøj, køkkenudstyr, indretningsartikler og alt muligt andet, man vil kunne finde i andre af byens butikker.
Lykke Uhlmann uddyber Partybutikkens frustration over skævheden i nedlukningen.
– I går var jeg i Kvickly. Der var tre lange køer helt ned til fryseboksene, og så må vi ikke engang slippe 5 kunder ind hos os.
– Det giver slet ingen mening.
Situationen skyldes alene reglerne i statens nedlukning af hele detailhandlen, og, mere præcist, de vilkår visse butikker, og navnligt varehuse, kan holde fysisk åbent under.
Kvickly i Helsingør, og alle andre varehuse i landet i øvrigt, følger sådan set bare regeringens og myndighederne retningslinjer, og fører i store træk det vareudvalg, de normalt ville have.
Visse specialvarer kan man dog ikke finde i et almindeligt varehus, som for eksempel Kvickly. For eksempel balloner, som Partybutikken er kendt for.
– Vi håber folk vil bestille balloner til Valentinsdag i vores netbutik, og hente ved døren, siger Lars Uhlmann.
Forholdene for detailhandlen og varehusenes drift under coronaen, står i modsætning til andre europæiske lande, for eksempel Tjekkiet, hvor man i forbindelse med lignende nedlukninger, kun har tilladt varehuse at sælge dagligvarer, for netop at forhindre ulige konkurrencevilkår.