En fast HH-forbindelse, med både vej- og jernbanetuneller, vil kræve et indskud på 7 milliarder fra den danske stat, for at kunne realiseres.
Ritzau offentliggjorde tidligere i dag et telegram, som lettere misvisende omtaler en omkostning for den danske stat på 14 milliarder kroner. Men da der i sagens natur er to stater, som givet vil skulle finansiere forbindelsen, bliver den danske stats andel naturligvis kun halvdelen.
Prisen inkluderer desuden et større svensk tilslutningsanlæg, som den danske stat naturligvis ikke skal betale til. Det endelige beløb ender derfor formentlig på under 7 milliarder.
Det er resultatet på det kommisoriearbejde, som i tre år har barslet med en startegisk analyse af forholdene for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
Ud over økonomien i projektet, har kommisoriet også analyseret de tekniske, mijømæssige, geologiske, samfundsmæssige og trafikale forhold.
Kommisoriearbejdet har resulteret del i selve hovedrapporten, samt desuden en lang række delrapporter, inginørskitser og andet.
Stadsmagasinet vil i den kommende tid dyke ned i materialet, og præsentere læserne for nogle af alle de løsninger og forhold, der i sagens nature ikke kan dækkes i en enkelt artikel.
Foreløbigt kan du se hele rapporten HER