I lokale medier og på social fora, har myten om, at der skulle anlægges en motorvej gennem Egebæksvang nord for Espergærde, floreret, og afstedkommet flere livlige debatter.
Nu viser den strategiske analyse imidlertidig, sort på hvidt, at dette ikke vil være tilfældet.
Tunnellerne skal nemlig bores, og kun et kortere stykke, i forbindelse med tunellernes afslutning, vil være såkaldt cut-and-cover, altså hvor der i grove træk graves en rende, hvori der lægges et beton-element.
Tunnelportalerne vil være placeret umiddelbart nord for Mørdrupvejs-broen over motovejen, og herefter fortsætte som cut-and-cover på en distance af ca. 1 km. Umiddelbart før Hillerødbanen/LilleNord vil tunellen blive boret resten af vejen til Sverige.
Det vil sige under Hillerødbanen, Agnetevej, Flynerupgård, Kystbanen, Strandvejen og Skotterup, og altså ikke forstyre eller ødelægge landskabet.
I analysen, er der desuden taget stilling til den udformning af udfletningen fra motorvejen/tunellen og til Helsingør hhv. Espergærde/Snekkersten, som vil ansluttes det eksisterende lyskryds ved motorvejens slutning, der flytte ca. 100 meter, og fomentlig omdannes til rundkørsel.
Både ind og udfletningen fra/til Helsingborg, vil være underjordiske og altså i selve tunnellen, der på dette punkt er af cut-and-cover typen.
jhs