Vælg en side

Ingen motorvej gennem Egebæksvang

28. januar 2021

I lokale medier og på social fora, har myten om, at der skulle anlægges en motorvej gennem Egebæksvang nord for Espergærde, floreret, og afstedkommet flere livlige debatter.

Nu viser den strategiske analyse imidlertidig, sort på hvidt, at dette ikke vil være tilfældet.

Tunnellerne skal nemlig bores, og kun et kortere stykke, i forbindelse med tunellernes afslutning, vil være såkaldt cut-and-cover, altså hvor der i grove træk graves en rende, hvori der lægges et beton-element.

Tunnelportalerne vil være placeret umiddelbart nord for Mørdrupvejs-broen over motovejen, og herefter fortsætte som cut-and-cover på en distance af ca. 1 km. Umiddelbart før Hillerødbanen/LilleNord vil tunellen blive boret resten af vejen til Sverige.

Det vil sige under Hillerødbanen, Agnetevej, Flynerupgård, Kystbanen, Strandvejen og Skotterup, og altså ikke forstyre eller ødelægge landskabet.

I analysen, er der desuden taget stilling til den udformning af udfletningen fra motorvejen/tunellen og til Helsingør hhv. Espergærde/Snekkersten, som vil ansluttes det eksisterende lyskryds ved motorvejens slutning, der flytte ca. 100 meter, og fomentlig omdannes til rundkørsel.

Både ind og udfletningen fra/til Helsingborg, vil være underjordiske og altså i selve tunnellen, der på dette punkt er af cut-and-cover typen.

jhs

Motorvejstunnellens start ved Espergærde. Gul, nuværende motovej. Blå, cut-and-cover tunnel. Grøn, boret tunnel.

 

Relateret indhold…

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Movia mangler over 3 mio. kroner til den lokale busdrift i Helsingør Kommune. Det fremgår af et sparekatalog, som...

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Kommunaldirektøren stopper

Kommunaldirektøren stopper

Helsingørs øverste embedsmand Stine Johansen stopper som kommunaldirektør med udgangen af september, det oplyser...