Efter en længere høringsperiode, har byrådspolitikerne nu endeligt vedtaget Movia’s forslag til et nyt bybusnet i Helsingør Kommune.
Der er i høringen gjort opmærksom på, at visse forringelser af busdriften på visse linjer – navnligt 803 – bør omgøres. Det kræver dog en kommunal ekstrabevilling.
I 2019 brugte Helsingør Kommune 43,5 mio. kr. på busdriften, og det nye busnet vil formentligt i sig selv blive dyrere. Dertil skal lægges tabet af passagerer under coronaen, som kan blive på op til 15%, oplyser Movia i et notat.
Det er Helsingør Kommune der indkøber busdriften af bybusserne i kommunen.
Den mest markante fornyelse i det nye busnet, er nedlæggelsen af flere bylinjer, nemlig 802 og 803. De erstattes dog af en udviddet bybus 801A, der vil køre i kvartersdrift i dagstimerne.
Foruden Helsingør, er det kun Roskilde der har egentlige A-buslinjer i Hovedstadsområdet, uden for København.
Den “nye” 801A, vil – ud over ruteforlængelser og 15-mins drift – blive omlagt rundt om Vapnagåaard, et centralt forslag i Movias oplæg. Der skal derfor etableres 7 nye stoppesteder.
Dertil skal der etableres en ny rundkørsel i krydset Esrumvej/Klostermosevej, så 801A kan vende, et projekt allerede er planlagt, men som i oplæget fra mebedsværket til politikerne foreslås fremrykket.
De nedlagte bybuslinjer erstattes også til dels af en række oplandslinjer, der bliver forlænget i selve Helsingør, og som derfor vil fungere som bybuslinjer.
En del brugere af bybyssystemet i Helsingør Kommune, skal derfor vende sig til nye linjenumre og ruter.
Det nye bybusnets udformning tydeliggører den forvirrende og ugennemtænkte nummerering, som bybusserne i Helsingør i nogen grad har haft, og nu endnu tydeligere får.
Helsingør er nemlig en del Region Hovedstaden, hvor nummereringen starter i København. Derfor hedder bybusserne i Helsingør noget så forskelligt og forvirrende, som 801A, 840, 353 og 347.
I andre byer i Danmark på Helsingørs størrelse – og mindre – har man nemlig givet sine bybuslinjer mere retmundede linjenumre: Linje 1, 2, 3 og så videre.
Sådan er det altså ikke i Helsingør, hvor man indtil det nye busnet træder i kraft, nogenlunde kunne være sikker på, ikke havne uden får kommunen, når bare man tog en 800-bus.
800-linjerne er historisk blevet brugt til de helsingoranske bybusser. H, er det 8. bokstav i alfabetet. Det blev indført efter oprettelsen af HT (Hovedstadens Trafikselskab), og man havde i mange år bybuslinjer fra 801 helt op til 807 i Helsingør.
Inden da blev bybusdriften drevet af Helsingørbussen, som havde linjenumre fra 1-10.
Hverken politikere eller embedsværket har, redaktionen bekendt, spurgt Movia oind til mulighederne for mere et simpelt og overskueligt system, med en mere enkel bybusnummerering.
Det er kendt, at et letoverskueligt og simpelt kollektivt transportsystem, er en afgørende faktor i bestræbelserne på at flytte folk fra biler over i offentligt transport, med dertil hørende miljø- og klimagevinster.
Det nye busnet skal træde i kraft i december 2021 samtidig med, at Kystbanen får ny køreplan.
Endeligt har byrådet tidligere skubbet en beslutning om indførelse af bybusdrift med elbusser, altså indkøb af nye batteribusser, da man ville afvente teknologiens udvikling og modning.
jhs
FORSLAG TIL NYT BUSNET I HELSINGØR KOMMUNE.