Vælg en side

Movia vil have BRT-løsning i Helsingør

11. maj 2021

Movia udvikler højklassede busløsninger i 8 købstæder på Sjælland. Et højklasse transportsystem er enten metro, sporvej (letbane) eller BRT.

BRT står for »Bus Rapid Transport«, og betyder, at buslinjen fysiske udformmning får visse “sporvejslignende” løsninger, som f.eks. egne kørebaner på visse strækninger, prioriterede lyskryds, og stoppesteder med egentlige perroner og mere gennemførte informationstavler.

I Helsingør kikker Movia nu på, at omdanne buslinje 801A til netop en slags BRT-linje, i første omgang på den centrale strækning mellem Helsingør Banegård og Prøvestenen. Helsingør er den første by i Movias område uden for København, hvor der nu kikkes på en BRT-løsning.

Mulighedsstudiet i Helsingør er fremlagt for Byrådets By-, Plan- og Miljøudvalg, og resultetet er foreløbigt, at der her og nu kikkes på at gennemføre ét af anbefalingerne fra studiet, nemlig anlæggelsen af et BRT-stoppested på Rønnebær Allé, ud for den nye bydel på Småkagen.

Resten af forslagene vil undersøges nærmere. Blandt andet er Kongevejen, som er et centralt element i hele projektet, en statsvej, og derfor skal Vejdirektoratet ind over, hvis forslagene i studiet nogensinde skal kunne blive til noget. Der er dog ikke taget nogen principiel beslutning om hele BRT-løsningen på linje 801A fra Kommunens side.

Der er heller ikke nogle lokale politikere, hverken i byråd, ragionsråd eller i Folketinget, der endnu har forholdt sig til, om en BRT-løsning på Kongevejen kunne komme med i de nye statslige trafikforhandlinger, som Regeringen og partierne snart påbegynder.

BRT-sagen kommer samtidigt med, at Kommunen har flere relaterede sager på bybus-dagsordenen. Herunder er det allerede besluttet, at forlænge aftalen om reklamefinansierede busskure i hele kommunen i 3 år, med den hidtil leverandør på området, Clear Channel.

Desuden har udvalget besluttet, at de helsingoranske bybuslinjer fra 2022 skal overgå til emissionsfri drift, det vil sige til enten batteri- eller biogasbusser. Og tidligere på året vedtog Byrådet et helt nyt bybusnet for hele Helsingør Kommune. Hvorfor hele bybus-området ikke er blevet samlet i én samlet og sammenhængende bybus-vision eller -pakke, er ukendt, men Stadsmagasinet har forelagt formanden for By-, Plan- og Miljøetudvalget – Christan Holm Donatzky – dette og andre spørgsmål i sagen.

Baggrund

Statens banenet udbygges og renoveres i disse år, hvilket vil betyde, at pendlere og fritidsrejsende kan komme hurtigere og mere komfortabelt mellem de større byer på Sjælland og hovedstaden.

Manges rejsemål ligger dog ikke indenfor gåafstand fra stationerne, og der er derfor et stort potentiale for at opgradere strategiske buslinjer, så de i højere grad kan fungere som effektive fødelinjer til banenettet.

Dermed er det muligt at skabe et sammenhængende højklasset kollektivt net, der kan spille en væsentlig rolle i at gøre transporten mere klimavenlig og i at tiltrække virksomheder, studerende og nye borgere til købstæderne.

En trængselsanalyse fra 2018 viste væsentlige og stigende udfordringer for busdriften på centrale strækninger i de større købstæder på Sjælland bl.a. i Helsingør. Trængselsudfordringerne medfører lav rejsehastighed for busserne og dårlig regularitet, hvilket giver en usikkerhed hos passagererne, om de kan nå frem til tiden.

Desuden kan de fysiske forhold og tilgængeligheden til flere af stoppestederne forbedres yderligere. Derfor har Movia igangsat et mulighedsstudie, som et initiativ under Mobilitetsplan 2021, hvor målet er at udvikle ambitiøse forbedringsforslag, der kan øge kvaliteten af busdriften på en række centrale strækninger i otte sjællandske købstæder.

Du kan se hele Movia’s mulighedsstudie HER

 

Relateret indhold…

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Movia mangler over 3 mio. kroner til den lokale busdrift i Helsingør Kommune. Det fremgår af et sparekatalog, som...

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Kommunaldirektøren stopper

Kommunaldirektøren stopper

Helsingørs øverste embedsmand Stine Johansen stopper som kommunaldirektør med udgangen af september, det oplyser...