De Radikale i Helsingør ser gerne en BRT løsning for bybus 801A, men staten skal være med til at finansiere projektet. Derfor skal sagen med i de igangværende trafikforhandlinger i Folketinget.
– Jeg vil melde det ind til de radikale forhandlere, fortæller Christian Holm-Donatzky, formand for By-, Plan- og Miljøudvalget, til Stadsmagasinet
Uanset forhandlingerne på Christiansborg, mener Donatzky dog at Helsingør skal gøre mere for bybusserne.
– Der er ingen tvivl om, at jeg gerne ser den kollektive transport prioriteret højt, men det kræver et politisk flertal ved budgetforhandlingerne. Heldigvis har vi tilført flere midler til busserne ved budgetterne de seneste par år.
Der sker meget på busområdet i Helsingør for tiden, hvor lokalpolitikerne både har skulle tage stilling til et nyt busnet, nye læskure på stoppestederne, emmisionsfrie bybusser og altså også, om 801A skal opgraderes til en BRT-linje.
Umiddelbart har de mange bussager dog ikke virket sammentænkte, noget Donatzky afviser.
– de er tænkt sammen, men skulle de alle være i samme dagsordenspunkt, ville det blive meget omfattende, og for nogle nok også uoverskueligt.
– lige nu har vi rigtig mange anlægsønsker fra udvalget – herunder et af forslagene fra BRT-analysen, og i de kommende år vil vi kigge på forslagene, når vi skal lave budgetter.
BRT står for »Bus Rapid Transit« og er en slags bus-sporvej, hvor busserne kører i egne vognbaner, har prioriterede lyskryds og udbyggede stoppesteder med perroner og informationstavler.
Desuden er BRT kendetegnet ved en relativ høj afgangfrekvens, noget som allerede er vedtaget for 801A, hvor der med det nye bybusnet indføres 15-minutters drift fra nytår.
Movia har for nyligt fremlagt et studie af mulige BRT-løsninger på netop 801A, som bliver rygraden i det nye helsingoranske busnet. En central del af studiet omhandler Kongevejen, som er en statsvej, og som staten derfor skal ind over.