Med Frederiksborg Amts Avis forestående ansættelse af to nye journalister på den lokale redaktion, kan en lille lokal “aviskrig” i det Helsingoranske medielandskab måske under opsejling.
Det er nemlig bemærkelsesværdigt at Frederiksborg Amts Avis – og herunder sn.dk – forstærker den lokale redaktion, der således kommer til at bestå af 6-7 journalister. Amtsavisens lokale redaktioner har historisk typisk bestået af 2-3 årsværk.
Satsningen kommer oven på en tid, hvor konkurrenten Helsingør Dagblad har været igennem en større forandringsproces i forbindelse med Jysk Fynske Mediers overtagelse af Dagbladet i foråret.
Helsingør Dagblad har blandt andet gennemgået en del forandringer på personalesiden, mest markant med en ny chefredaktør i spidsen, og er i følge cvr.dk 30 ansatte per oktober 2020. Dette tal dækker dog foruden journalister formentligt også over annoncesælgere og andre funktioner.
Dagbladet har i flere omgange annoceret efter nye folk til redaktionen, og har blandt andet for nyligt ansat en ny debatredaktør. En indikation på de omstruktureringer og nye satsninger som Dagbladet foretager.
Også rent indholdsmæssigt er Helsingør Dagblad en anden, end før Jysk Fynskes overtagelse. Til ikke udelt begejstring for læserne. Både i læserbreve og på sociale fora har læserne udtrykt utilfredshed med, at Dagbladet skulle være blevet tyndere på lokalstoffet, blandt andet. Noget chefredaktør Peter Hagmund har forsøgt at afvise, blandt andet i flere lederartikler i avisen.
Med Jysk Fynske Medier er også Avisen Danmark blevet en del af Dagbladet, og her har kritikken gået på, at indholdet er “for jysk” og irrelevant for borgere i Nordsjælland og Helsingør. Her er det nok mere relevant for helsingoranerne med nyheder fra nabokommunerne Fredensborg, Hillerød og Gribskov, end med historier fra den jyske vestkyst eller trekantsområdet.
Her har Frederiksborg Amts Avis i sagens natur en fordel, med lokalredaktioner i alle nordsjællandske kommuner. Hvorimod Helsingør Dagblad er historisk stærkere på det rene helsingoranske lokalstof, noget Amtsavsien altså nu forsøger at komme efter.
Med det efterårets forestående kommunalvalg, er det oplagt, at de to medier vil forsøge at kapre læsere, og dermed både abonnenter og annoncerkroner. Interessen fra lokalbefolkningen for lokalpolitiske forhold skærpes alt andet lige, i tiden op til et kommunalvalg.
For helsingoranerne, kan det betyde en usædvanlig tæt og engageret valgdækning. En dækning der formentligt vil ligge i den absolute top, i forhold til dækningen af valgene i mange andre kommuner. Det forhold, vil omvendt give lokalpolitikerne alle chancer for at gøre sig bemærkede i valgkampen, både de der genopstiller og de der forsøger at komme ind første gang.
Hvis der skal peges på ét område, som begge medier har været mindre gode til, er det vel nok den mere adiovisuelle formidling. Video, streaming og podcasts. Her har begge medier ikke endnu formået for alvor at gribe mulighederne. Så det er ikke utænkeligt, at vi i den kommende tid, vil se nye tiltag i den retning, fra begge medier.
Helsingoranerne kan glæde sig over, at der formentlig ikke i nyere tid, har været flere lokaljournalister til at dække de lokale forhold, end netop op til det vigtige kommunalvalg i 2021. Det bliver spændende at følge de to medier tiltag i den kommende tid, Helsingørs helt egen lille “aviskrig” kan gå i gang.
jhs.