Det fremgår af en undersøgelse som BaneDanmark har udarbejdet, med henblik på at gøre trafikken gennem Hovedbanegården mere smidig, forhindre forsinkelser og lette afviklingen af trafikken.
Kystbanen vil således få sine egne faste spor og egen perron, ligesom Øresundsbanen vil få.
Passagerer fra Kystbanen – Danmarks mest benyttede togstrækning – vil derfor kunne se frem til, ikke bare at skulle skifte tog, men også perron, hvis rejsen går til Kastrup og Lufthavnen.
BaneDanmarks forslag er udarbejdet på grundlag af den nye køreplan, og aftalen med de svenske baner, hvor Øresundstogene afkobles det sjællandske regionaltogsnet, og det svenske selskab SJ overtager driften på Øresundsbanen, inklusiv størstedelen af selve Øresundstogene.
Denne aftale træder i kraft allerede ved udgangen af i år, og har mødt massiv kritik fra pendlere og borgmestre langs Kystbanen. Passagerer på Kystbanen har været vandt til at kunne køre direkte til lufthavnen, uden skift, siden Øresundsbroens åbning.
Den foreslåede ombygning af spornettet på København H, er, i følge BaneDanmark, inspireret af en total ombygning i 2016 af hovedbanegården i Utrecht i Holland, der havde japansk jernbanedrift som forbillede. I Holland oplevede man efter ombygningen, at punktligheden steg betydeligt.
Illustration, BaneDanmark: Det nuværende hhv. det foreslåede nye spornet på Købehavn H.