KOMMENTAR:
Spørgsmålet om parkeringsproblemet fylder simpelthen for meget. Både i den offentlige debat, i embedsværkets (ByLAB’s) arbejde og senest også i budgetaftalen.
Det er åbenlyst at problemet har fået en akut prioritet i administrationen, embedsværket og byplanlæggerne i ByLAB. Så akut, at den sunde fornuft og respekten for byens rum synes trængt i baggrunden.
Der ledes med lup og mikroskop i ByLAB efter selv den mindste overflade i byens centrum, der kan asfalteres og omdannes til en ny parkeringsplads. Uden videre idé eller overordnet plan. Det virker panisk og ugennemtænkt, dét som foregår.
Man fornemmer at alle sejl sættes ind i ByLAB, for at producere de manglende p-pladser, som højrystede bilister og livlige skribenter i dagbladets debatsektioner, har formået at sætte på dagsordenen.
Ét af de mere grandiøse, og i virkeligheden mindst gennemtænkte, er at etablere et nyt p-hus i Svingelport. Et område som ellers er oplagt til at byudvikle, med boliger og erhverv, i samspil med den historiske bykerne, og Svingelport selv.
Men i stedet for at starte med at udarbejde en helhedsplan for området, finder ByLAB pludselig ud af, at man da bare kan plastre området til, med et større parkeringshus i rå-beton. Et såkaldt “parkeringsdæk”, uden videre æstetisk eller byrumsmæssig værdi.
Et andet skrækeksempel på den desperate jagt på nye p-pladser, er den nylige nedrivning af den historiske værftsmur ved Madmarkedet. Et unikt objekt i byrummet, som havde en langt højere arkitektonik og historisk værdi, end nogen p-plads nogensinde vil få. Et ærgerligt eksempel på, når byens historiske værdier må vige for embedsværkets desperate jagt på flere p-pladser.
Der skal selvfølgelig søges løsninger på parkeringsproblemerne i centrum, men de må være udledt af en overordnet vision for byudviklingen af Helsingørs midtby, ikke af desperate og forhastede beslutninger, her og nu.
I stedet burde der laves en fast politik om, at parkeringspladser i Helsingørs midtby skal etableres under jorden, og arealerne herover så bebygges. Det kunne være som en del af lokalplanen for centrum, bykernen og kvatererne omkring bykernen, at enhver bygherre pålægges at etablere et vidst antal underjordiske p-pladser, hvis man ønsker at bygge her.
Man burde også få undersøgt, om det private parkeingsmarkedet i sig selv, ville kunne finansiere etableringen af en eller flere større underjordiske p-kældre, på én af kommunens eksisterende p-pladser langs Kronborgvej. Her vil man kunne opføre et større underjordisk p-anlæg, som det kendes fra andre større byer, samtidigt med at arealerne efterfølgende kan byudvkles.
Alternativet til en ny overodnet parkeringspolitisk, er en historisk by pakket ind og omklamret af traditionelle p-pladser. Hvor byrummene til stadighed vil være i fare for at blive omdannet til p-pladser. Dét er simpelthen Helsingør uværdigt.
Man må på både politisk- og embedsværks-niveau indse, at Helsingørs centrum simpelthen ikke har plads til flere traditionelle parkeringspladser, hvis man samtidigt vil udvikle byens centrum til en sammenhængende og levende midtby, som er byens historie værdig.
Parkeringen fylder simpelthen for meget, både i debatten, i embedsværket og i byrummet!
af
Julian H. Sonne