Vælg en side

Er embedsværket ligeglade med historisk kvartér?

12. juli 2022

I jagten på nye parkeringspladser i Helsingørs midtby, tilsidesætter kommunens planlæggere tilsyneladende alle hensyn.

Helsingør Kommunes planlægningsafdeling ByLAB, ser stort på både kommunens egen arkitekturpolitik og folkevalgte politikeres udtrykkelige krav.  

Det viser sagfremstillingen for byggeriet af et kæmpe parkeringsanlæg i det historiske Svingelport-kvarter i Helsingørs midtby, som Medie H har fået aktindsigt i.

ByLAB har igangssat et projekt for et massivt parkeringsbyggeri klos op ad det fredede Svingelport-område, uden at der tages videre hensyn til områdets specielle karakter eller historiske kulturværdier

Der er således hverken udarbejdet en helhedsplan for området, eller på anden måde søgt en sammenhængende byudvikling i forbindelse med projektet, som et politisk flertal allerede har vedtaget.   

Oprindeligt var det ellers meningen, at Svingelports helt særlige bygningskultur skulle respekteres, og at den fremtidige byudvikling af områdets skulle indtænkes i parkeringsbyggeriet.

Det var et specifikt krav til udbudsmaterialet for hele projekteringen, som blev udstukket af den daværende formand for By-, Plan & Miljøudvalget, Christian Holm-Donatzky, viser aktindsigten.  

Men forholdet til det historiske Svingelport forsvandt helt ud af projektet, efterhånden som embedsværket fik arbejdet sig ind sagen, og leverandøren af projekteringen, det rådgivende ingeniørfirma MOE Tetraplan, blev valgt. Det viser sagsforløbet.

Et forløb, der tydeligt bærer præg af, at projektet ikke har handlet om at udvikle byen i respekt for dens unikke kulturhistorie, men om at finde så mange parkeringspladser, som overhovedet muligt, i en fart.

Embedsværket i ByLAB påstår dog selv noget andet.  

– Flere af bygningerne på vejen Svingelport er fredet. På den baggrund har BYLAB haft tanker og ønsker om at sikre de kulturmæssige værdier for området med eksisterende bebyggelse, oplyser Thomas Gjerulff, trafikplanlægger i Helsingør Kommune til Medie H. 

– BYLAB er således opmærksomme på områdets kvaliteter og ønsker en løsning for området, hvor både U-Nord og Parkeringshus udføres i overensstemmelse med områdets øvrige kvaliteter.  

Der er dog bare ét problem med det svar. På intet tidspunkt i ByLAB’s sagsforløb bliver der taget egentligt stilling til, hvad Svingelport-områdets “kvaliteter” er, hvor de er eller hvordan parkeringshusets udformning skal tage hensyn til dem.

Hverken i forbindelse med planlægning af parkeringsanlægget, med projekteringsfasen eller i embedsværkets kommunikation med projektørerne. 

Embedsværket i ByLAB har på intet tidspunkt bedt projektøren – MOE Tetraplan – forholde sig konkret til stedets særlige kulturværdier. ByLAB har heller ikke stillet nogen arkitektoniske krav til projektet overhovedet. Der er åbenlyst tale om en kommunal “teknisk” løsning, og ikke et projekt med respekt for en historisk bymidte eller overordnede arkitekturpolitiske retningslinjer. 

Meget sigende for hele projektet, er det da også en trafikplanlægger – ikke en egentlig arkitekt eller byplanlægger – der svarer Medie H på henvendelse i sagen.

ByLAB’s egentlige leder – Dennis Larsen – ønsker ikke selv at udtale sig, men har sendt “aben” videre ned i systemet. Han er ellers den øverste ansvarlige for byudviklingen i Helsingør, og i den funktion har han ansvaret for at følhe kommunens egen arkitekturpolitik. En arkitekturpolitik som BYLAB selv har forfattet, og som ellers meget præcist sætter rammerne for byggeri i et historisk miljø som netop Svingelport.

»Det, der bygges eller renoveres, skal forholde sig tydeligt til omgivelserne, de eksisterende bygningers udformning og arkitektoniske værdier, herunder stedets særlige kendetegn som tæthed, skala, karakteristiske materialer og landskabstræk. Målet er at styrke fortællingen om stedet«, hedder det således i arkitekturpolitiken.

Men ByLAB glemte åbenbart alt om arkitekturpolitik, og alle de fine ord som embedsværket selv har forfattet, da de gik i gang med at planlægge et større parkeringsanlægg i en af kommunens historiske bymiljøer.

Det nye såkaldte “parkeringsdæk”, er i det hele taget et projekt, som ingen rigtigt ved hvor er opstået. Trafikplanlægger Thomas Gjerulff kan således ikke svare på, hvem der fik idéen eller hvor i systemet den kommer fra. 

– Det fremgår ikke specifikt, hvem der fik ideen til at udpege Svingelport, oplyser Thomas Gjerulff videre.

– Gennem de seneste år har Center for By, Land og Vand vurderet muligheden for parkeringshuse på eksisterende parkeringspladser på Lundegade og Allégade. Den begrænsede parkeringskapacitet i Helsingør By, har således optaget både administrationen, borgere og politikere i de seneste år.

Thomas Gjerulff oplyser desuden, at ByLAB aldrig overvejet at undersøge mulighederne for at etablere underjordisk parkering. Hverken i Svingelport eller andre steder i Helsingørs midtby.

ByLAB har heller aldrig udarbejdet en helhedsplan for hverken Svingelport eller bymidten som sådan, som kunne udstikke nogle overordnede retningslinjer for byens udvikling.

Der er afsat godt 18 mio. kroner til opførelsen af parkeringsanlæget i Svingelport, som skal stå færdigt i 2025.

Du kan se projektet, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Helsingør Kommunes ByLAB, lige HER

 jhs

Relateret indhold…

Kommunaldirektøren stopper

Kommunaldirektøren stopper

Helsingørs øverste embedsmand Stine Johansen stopper som kommunaldirektør med udgangen af september, det oplyser...